12 tips voor een goede narrowcasting presentatie
Presentaties verschillen onderling uiteraard van elkaar. Wat je in een presentatie wilt tonen is natuurlijk helemaal afhankelijk van je doelgroep en situatie. We hebben hieronder wel een aantal tips geplaatst die bij kunnen dragen aan een goede narrowcasting presentatie.
12 tips voor een goede narrowcasting presentatie
1. Presentatieduur
De duur van een presentatie is afhankelijk van de tijd dat de bezoeker heeft om er naar te kijken. Een presentatie in een wachtruimte kan bijvoorbeeld wat langer duren dan een presentatie die langs een wandelroute getoond wordt. Een presentatie duurt over het algemeen 1,5 minuut tot 5 minuten.
2. Aantal slides
Een gemiddelde presentatie bestaat uit ongeveer 10 tot 15 slides. Plaats je hier tevens een film bij die wat langer duurt, dan kan het aantal lager uitvallen dan 10 stuks. Ook hier geldt dat er situaties te bedenken zijn dat er een andere hoeveelheid slides gebruikt wordt.
3. Tijdsduur per slide
De gemiddelde tijdsduur dat een slide getoond wordt ligt over het algemeen tussen de 10 en 20 seconden per slide. Het herhalen van een slide is beter dan deze te lang in beeld houden.
4. Kleurgebruik
Gebruik veel contrast in het gebruik van afbeeldingen en teksten. Wel doen: Zwarte achtergrond met witte teksten of witte achtergrond met zwarte teksten. Niet doen: Witte achtergrond met gele teksten.
5. Leesbaarheid
De leesbaarheid op een narrowcasting beeldscherm is anders dan die van een website. Gebruik in de slides een leesbaar lettertype en gebruik grote dikke letters, zodat deze goed leesbaar zijn op een afstand. Ook hier is iedere situatie weer anders, dus test of je je eigen presentatie goed kunt lezen.
6. De 3:5 regel
Veel tijd heeft jouw doelgroep niet om veel tekst te lezen. Daarom hanteren we vaak de 3:5 regel:
Niet meer dan 3 regels met 5 woorden tekst.
of
Niet meer dan 5 regels met 3 woorden tekst.
Het advies daarbij is om bijvoorbeeld te verwijzen naar de website en niet de tekst van de website in de slide te tonen.
7. Attentie!
Gebruik catchy titels om de aandacht te trekken. Denk hierbij aan: Laatste kans! Nog 2 dagen! Let op! Niet vergeten! etcetera.
8. Wissel content af
Presentaties zijn levendiger te maken door deze af te wisselen met “nice-to-know” informatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het weer, het laatste nieuws, verkeersinformatie, Facebook berichten, verjaardagen, etc.
9. Houd het up-to-date
Zorg dat de presentatie up-to-date is. Alles wat je toont is relevant voor vandaag en de toekomst. Dus geen aanbiedingen die niet meer geldig zijn of geen winteritems in de zomer tonen.
10. Eenvoudig taalgebruik
Vermijd lange woorden en linguïstische expressie. 😉
Zorg dat het voor de gehele doelgroep in één oogopslag te begrijpen is. Dus niet: “Wij verkopen de totale voorraad tegen gereduceerde prijzen!”, maar: “UITVERKOOP!”
11. Dynamische content
Zorg dat de presentatie niet alleen bestaat uit statische teksten, maar kleed deze aan met afbeeldingen. Hiermee trek je meer aandacht van de doelgroep. Met een video en/of animatie kan je de attentiewaarde nog meer vergroten.
12. Gebruik internetfeeds
Door het gebruik van een nieuwsfeed wordt de actualiteit van de presentatie benadrukt. Denk hierbij aan het weer, filenieuws, laatste nieuws, etc. Dit wordt automatisch in de presentatie geladen dus hier hoef je zelf niets aan te doen.
Wij kunnen je optioneel ondersteunen in het contentbeheer van de presentaties. Dit kan op tijdelijke basis zijn (bijvoorbeeld door vakanties) of op vaste basis. Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op.